کمپین فروش چیست | در برخی از مناسبتهای سال می بینید صاحبان کسب و کار رویدادهایی را با عنوان جشنواره برگزار می کنند. این رویدادها که با هدف اصلی بازدهی بیشتر در مدت زمان کم تر برگزار میشوند کمپین فروش است.
کمپین فروش روشی مرسوم در تجارت است که اگر درست انجام شود بازدهی قابل توجهی خواهد داشت ، اما اگر بدون در نظر گرفتن اصول و قواعد بخواهید یک کمپین را برگزار کنید ممکن است حتی با شکست مواجه شوید و هیچگاه ثمره ی دلچسبی از آن به دست نیاورید.
در این مقاله می کوشیم نحوه برگزاری یک کمپین فروش منتج به موفقیت را برای شما بازگو نماییم.
هنگامی که تصمیم به برگزاری یک کمپین فروش میگیرید ابتدا هدف خود را شناسایی کنید. گفتیم برگزاری یک کمپین فروش یک هدف اصلی دارد و آن هم بازدهی بیشتر در مدت زمان کمتر است.یک کمپین فروش می تواند با اهداف زیر برگزار شود فروش بیشتر از یک یا چند محصول خاص
بدیهی است که باید هدف خود را دقیق، واقعی و قابل سنجش در نظر بگیرید تا بتوانید برای کمپین خود برنامه ریزی درستی را انجام بدهید
زمان،مکان و افراد برگزار کننده کمپین را بررسی و انتخاب کنید.زمان مناسبی را در نظر بگیرید، مثلاً کمپین فروش لوازم ورزش های زمستانه را نمیشود در ابتدای تابستان برگزار کرد. می توانید از مناسبت هایی مثل اعیاد و مناسبت های ملی و مذهبی آغاز فصل ها و حتی رویدادهای طبیعی و غیر طبیعی برای زمان کمپین استفاده کنید.
زمان دقیق آغاز و پایان کمپین را انتخاب کنید تا بتوانید بر اساس آن برنامهریزی مناسبی داشته باشید.
با توجه به محصول،جمعیت هدف و اهداف از پیش تعیین شده مکان مناسب و افراد برگزار کننده را انتخاب کنید .مثلاً برای برگزاری یک رویداد در منطقه خاص مدیر فروش آن منطقه را می توان مأمور برگزاری کمپین کرد. طبیعتاً برای هدف افزایش مشتری در منطقهای خاص نمیتوان کمپین را در منطقه دیگری برگزار نمود.
بوددجه را تنظیم کنید. حتی اگر فکر میکنید بودجه برگزاری کمپین فروش شما بسیار ناچیز و نزدیک به صفر است باید بودجه کمپین را محاسبه و با وضعیت مالی خود تطابق دهید. نباید رویدادی را برگزار کنید و بعد ببینید که مقرون به صرفه نبوده، یا با مشکل مالی در میانه راه مواجه شوید.
در برگزاری یک کمپین به این نکته توجه داشته باشید که، ممکن است کمپین موفقیت آمیز نباشد.قرض گرفتن پول برای اجرای یک کمپین فروش بسیار خطرناک است و باید بر اساس وضعیت مالی خود برنامهریزی کنید.
حتماً برای کارکنان خود به صورت ثابت یا بر اساس رسیدن به اهداف کمپین مبلغی را به عنوان پاداش کمپین در نظر بگیرید.این کار انگیزه کارکنان را برای ارائه ی بهتر در کمپین بالا می برد.
پس از بررسی هزینهها CLTV یا ارزش طول عمر مشتری را محاسبه کنید. متوسط میزان درآمد از هر مشتری،بیان کننده ارزش طول عمر مشتری است.
لازم است تخمین بزنید این کمپین چه تعداد مشتری را جذب خواهد کرد.حتماً واقعبینانه و شفاف محاسبات مالی را انجام دهید.اهداف مالی یک کمپین باید بالاتر از زمانی باشد که به صورت معمول و بدون کمپین کار خود را به پیش می برید. هزینه ها باید با وضعیت مالی شما سازگاری داشته باشد. میتوانید برای ایجاد توازن برخی از هزینه ها و نحوه استفاده از آن را تغییر دهید. مثلاً در تبلیغات با توجه به بودجه و جمعیت مخاطب، برنامه هدفمند تری نسبت به توان مالی خود در نظر بگیرد.
شناسایی کنید که چه کسانی و با چه مشخصاتی قرار است از کمپین شما بهره مند شوند. می توان از دسته بندی هایی بر اساس شاخصههای زیر به مخاطبان هدف دست یافت:
بر اساس جمعیت هدف محتوا سازی کنید.این محتوا باید انتقال دهنده پیام خاص به مخاطب هدف باشد و باید شامل دعوت به یک اقدام شود.مخاطب باید از این محتوا حس خوبی را به دست آورد. مخاطب باید حس کند این کمپین برای ارائه خدمت به او برپا شده است نه برای کسب ثروت برگزارکننده از جیب مشتری.هیچگاه نفروشید،کاری کنید که خرید کنند.
محتوا باید برای مخاطبان واضح ،روشن و مشخص باشد. می توانید از تبدیل به احسن کردن تجربه کمپین های قبلی یا تجربه فروش های سالیانه استفاده کنید.
با توجه به جامعه هدف،اهداف و توان مالی خود ،از کانال های مناسب برای جذب مخاطب و مشتری سازی استفاده کنید. شما باید قیف فروش خود را با استفاده از سرنخ ها و لوله های فروش پر کنید.
از جمله کانال های مناسب برای برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه است.
دقت داشته باشید که متناسب با مشتریان هدف،وسعت کسب و کار و برنامه ریزی مالی اقدام به انتخاب کانال نمایید.مثلاً تبلیغات تلویزیونی برای یک کسب و کار کوچک توجیه ندارد.ببینید مخاطبان هدف شما کجا حضور دارند و وقت خود را کجا می گذرانند.
درست است که کانالهای متعدد برای لمس بیشتر مشتری کارساز است،اما استفاده از همه کانال ها توصیه نمی شود ،چرا که ممکن است کانال استفاده شده توسط شما اصلاً در جذب مشتری برای کمپین شما کمکی نکند و هزینه شما در آن کانال آوردهای نداشته باشد.
اکنون شاید برگزاری کمپین پایان یافته باشد،اما همچنان شما کارهایی دارید که باید انجام بدهید.
روناسل با برگزاری جلسات مستمر، وضعیت فعلی کسبوکار شما را بررسی کرده، نقاط قوت و ضعف را شناسایی و اهداف مشخصی را برای رشد ترسیم میکند.شما میتوانید با کارشناسان ما در ارتباط بوده و برای رشد کسب وکار خود قدم بردارید.
کوچینگ کسب و کار روناسل